különCvélemény

Véleménye mindenkinek mindenről van. Így nekem is. Általában nem azonos a többségével, mint ahogy a világszemléletem sem az. Ezt nevezik különcnek? Néha jó, ha az ember megoszthatja a gondolatait, véleményét egyes dolgokkal kapcsolatban másokkal. Én Veletek szeretném megosztani, mindazt, amit a világról, és a dolgokról gondolok. A blogot semmiképpen sem egyoldalú monológnak képzelem. Világ életemben szerettem emberekkel kommunikálni, eszmétcserélni, kultúráltan vitázni. Én felvetek egy témát, elmondom mit gondolok róla, és várom a visszajelzéseiteket, a Ti különvéleményeteket - legyen az akár az enyémhez hasonlóan különC.

Ezt csekkold + !

Friss topikok

  • Turanga Leela: C'est Crepes est magnifique! (2010.10.14. 14:01) Kopasz palacsinta
  • Andie: @Almaspite: Nos hogy ne forgolódj álmatlanul, az eset úgy történt, hogy betette, majd oldalára bor... (2009.05.19. 14:49) Építés és rombolás
  • irredenta vipera: Sleepy, én voltam katona, és tetszik. (2009.05.07. 13:12) Rétes és bakancs
  • Sonja: Nagyon tetszett ez a bejegyzés! Csak így tovább ;) (2008.12.12. 12:02) Fegyverhasználat - vajon mi?
  • Andie: Már teszem is fel a következőt :) (2008.08.27. 10:47) A rab

120-szal a halálba

2008.08.15. 10:49 :: Andie

Felelősségtudat. Furcsa szó, sokak számára jól ismert, és sajnos megintcsak sokak számára ismeretlen. Vagy félreértelmezett. Talán egy tizenévesen nem is kérhetjük ezt számon, hisz oly keveset élt még, oly tapasztalatlan, és nincs mit féltenie - előtte az élet, az egész világ - ha okosan csinálja.

De ők nem csinálták okosan. Öten száguldottak a halál felé, és csak a szerencsének köszönhető, hogy nem maradt ott mind. Persze ez a 2 elhunyt gyerek szüleit nem nyugtatja, számukra vége a világnak. De ki hibázott? Azt hiszem mindannyian egy kicsit, de legfőképpen a sofőr. Egy sofőr az autóban kapitány, ugyanúgy, mint a hajón, a repülőn. Ő mondja meg, mikor mi történik, és minden a vezetése, irányitása alatt van - illetve kell, hogy legyen. A többieknek nem illik, és talán nem is szabad beleszólni, ha mégis, a kapitány mérlegelés után dönt, hogy úgy cselekszik-e. Egy autóban a bent ülők élete a sofőr kezében van. A felelősség hatalmas. Még akkor is, ha egyedül utazik az ember, hisz otthon várják, és bár a saját életével mindenki úgy rendelkezik, ahogy akar, azért érdemes átgondolni, elvesztésünk mit okoz a családunknak, barátainknak. Persze tizenévesen az ember kicsit rövidlátó, ha a sors ösvényén kell végignézni. Nagy a csábítás, a haverok részéről az elvárás, a felvágni vágyás, a buli reménye. A többi nemérdekes, majd lesz valahogy. Ha azonban még rajtunk kivül akár négyen is ülnek az autóban, a felelősség hatványozódik. Nem négyszeresére, hanem négy a hozzátartozók hatványára. De ez nem matek blog.

Az élet nem hatványoz, és nem von gyököt. Az élet ad és elvesz. A sofőr, akinek feladata és kötelessége a sebesség helyes megválasztása, a körülményekhez igazodó vezetési stílus felvétele, a teljes odafigyelés, és az utasok életének épségben tartása - itt nem végezte jól a dolgát. Ő a hibás? Effektíve igen. De ne felejtsük el, 17 éves volt. Ez még persze nem vezet ilyen brutális balesethez, sokan túléltük ezt a kort. A baj ott volt, hogy valaki egy olyan halálos fegyvert adott a kezébe, egy száguldó koporsót, ami szinte a sors orrának felfricskázásával egyenlő. Egy ilyen erős autót uralni nem gyerekjáték. Tapasztalatból tudom, hogy bizonyos lóerő felett egészen más vezetési stílust igényel az autó. Nem kell bohó tizenévesnek lenni, hogy egy óvatlan mozdulattól 100 fölé szökjön a mutató, megesik ez felnőttekkel is. Csak nemmindegy, hogy egy ilyen sebességnél egy kritikus szituációt milyen rutinnal, gyakorlattal kezel le az ember. És persze nemmindegy, hogy enged-e a társaság- vagy saját nagyzolási mániájának - és padlógázt nyom, lakott területen, kanyar előtt. Majd az autó tudja a dolgát, azért került 20 millába. Hogyne. Csak nem ilyen körülményekre tervezték. Ez a szituáció lényegesen túllép az elektronika lehetőségein.

És nem is érdemes az életünket az elektronikára bízni. Azért van józan eszünk, hogy mérlegeljünk: meddig szabad, hol a határ. Ha ez nincs meg bennünk, akkor valószinűleg még nem vagyunk elég felelősségteljesek, és gyámságra szorulunk. Nem véletlen nevezzük gyereknek a gyereket. Egy bulizó tizenévesnek brutálerős autót adni, és mindenféle szigorú lecke nélkül az útra engedni olyan, mint töltött pisztolyt adni egy 3 éves kezébe. Sajnos a sors kegyetlen, így jelen szituációban nem a vétkes sofőr fizetett meg életével, hanem két, vétlen társa. Akik életüket rábízták azzal, hogy beültek mellé. A két fiatal nem baleset áldozata lett, őket megölték - gondatlanságból. Közvetlenül a sofőr, közvetetten az, aki ezt az autót alájuk adta, és nem oktatta ki kellőképpen a közlekedés veszélyeire. Az autó ugyanis veszélyes üzem.

Lehet búcsúvideót késziteni, még az sem baj, ha tele van helyesírási hibával. Lehet mécsest és gyertyát gyújtani a fa alatt, a fényszóró szilánkjai között. Lehet bocsánatot követelni a sofőrtől. Bármit lehet, csak a 2 fiatalt visszahozni az életbe, azt nem lehet. Körbevinni őket a világ minden szépségét megnézni - ezt már nem lehet. Unokát kapni tőlük - ezt sem lehet. Buliba menni velük, berúgni közösen, sakkozni, vitorlázni, feleséggel, férjjel, négyesben leülni focit nézni, moziba, strandra, a gyerekeket nézni, amint együtt felnőnek - ezt nem lehet.

Legyen ez mementó minden fiatalnak, aki autóba ül, felcsavarja a hangerőt, és a cimborákkal körülvéve beindítja a gépet. Ha egy pillanatra eszetekbe jut Adrienn és Barna, mikor a slusszkulcsot megforgatjátok, már talán meg is óvtatok néhány életet. Ami a ti felelősségetek! 

6 komment

Címkék: halál bmw baleset 120 felelősségtudat

A bejegyzés trackback címe:

https://minority.blog.hu/api/trackback/id/tr57616954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CsL 2008.08.15. 22:08:36

helyesen: 120-szal

Andie 2008.08.16. 11:21:34

Köszi!
Egyéb vélemény? :)

W. C. Pucolo (törölt) 2008.08.22. 21:09:06

Szervusz.

1. 17 éves kis nyálgyereknek minek közép-felsőkategóriás BMW? Egyáltalán bármilyen kocsi? Egyáltalán jogosítvány? Ez az első kérdésem a társadalom felé. Megtehetném, de egy ideig - amíg tanulok - nem szerzek jogosítványt, mert nincs értelme, a benzint nem adják 50%-al olcsóbban és nincs bérlet. Ja, és mert könyvelő leszek vaqy mifene. Közgazdasági és környezetvédelmi megfontolások miatt is a tömegközlekedés irányába kellene tekintgetnünk...

2. Egyetemi tanárom egyszer felhozta a következő esetet: "Mit visz az eszes matematikus magával a repülőgépre? Bombát, és nem robbantja fel."
Így annak a valószínűsége, elég kicsi, hogy egyszerre két bomba van a gépen.
Továbbgondolva: felelőtlen emberek haltak meg. A sofőr is felelőtlen volt, de az utasai is, hogy egy 17 éves, (valószínűleg "menőző", lásd 120 kph seb.) GYEREK kocsijába beszálltak. A szigorú statisztikák miatt NEKIK kellett meghalni, semmint pl. egy békés családnak, fiatal párnak, terhes kismamának, megfontolt nyugdíjasnak stb. Még mindig inkább ők maradjanak életben.

3. A képeket nézve az áldozatok halálvágyó emósok voltak (depi, öngyiböngyi, bogyók, felvágomazeremfíling). Most valósággá vált a kívánságuk. (Nem vagyok gonosz, csak a végletekig igazságos. Kapják meg, amit szeretnének.)

4. A világ nem jó vagy rossz, hanem természeti törvényeken és tudományosságon alapul. Ha 120-szal mész, Te leszel a palacsinta, nem a 30-cal döcögő kispolákos nyugdíjas. Ha beülsz egy 17 éves taknyos mellé, te leszel a palacsinta, nem pedig az, aki Schumi mellet ül az anyósülésen.

5. Jó a blog alcíme, ezt már olvastam valahol ;)

PG00 2008.08.25. 20:23:26

Üdv.

Szerintem lehet 17 éves gyerek alá rakni kocsit, ha az tudja magáról, hogy mit szabad és mit nem. Ez egy olyan példa, amikor nem szabadott volna, ezt azonban a szülőnek kellett volna tudnia.

Vécépucoló: szerintem egyáltalán nem voltak emok, csak picsáknak tűnnek. Persze képek alapján ezt nem mindig lehet megállapítnani.

Andie 2008.08.26. 09:41:12

Köszi a véleményeket, és a blogcim dicséretet :)

Mig teljesen egyetértek WCpucolóval, PG00 kiegészitette a gondolatot. Igy tartom énis. Valószinü nem a kor teszi az embert felelőtlenné, vagy felelőssé, hanem a belénevelt felelősségtudat.

Elmesélem a saját sztorimat.
A lábam még nem érte a pedált, de már vezettem Apám daciáját. Persze nem egyedül hanem az ölében ülve. Aztán mikor már nem fértem el ott, akkor kimaradt 1-2 év, de 16 évesen alig vártam már a szülinapomat, hogy letehessem a jogsit. Persze titokban én álltam ki a garázsból mikor kocsit mostunk, és szigorú Apai felügyelet mellett az algyői olajutakon (kihalt rész, egész nap 1 autó téved arra) vezetgettem pár perceket. Nem szép, de igy volt.
A szülinapom előtt 3 héttel beiratkoztam a Dobóhoz, elsőre lement a kresz, az orvosi, a müszaki (kerékcsere zsigulin, hehe). A szülinapi tortámat már úgy zabáltam, hogy a kezemben volt a rutin vizsgalapja, megfelelttel. (igy hivják az első kört? amikor a bólyákat kell kerülgetni, meg Y tolatás, stb)
A kötelező 30 órából 20-at vezettem le szegény, azóta megboldogult Kínyó Pista bácsi mellett, és aszonta, kár egymást nyúznunk, menjünk vizsgára, a maradék 10-et beirja, ha nekem is megfelel, és van rá egy láda söröm. Volt.
Vizsgára a legkeményebb, leghárpiább, legszivatósabb biztost fogtuk ki, akit az utolsó napokban végig emlegetett Pistám ("csak a szőröslábút ne!") - mit tesz a sors? őt fogtuk ki. Beült mögénk, rút, ba..atlan szőröslábú (de térdigszoknya!) vén szatyor. Morog valami köszönést, fapofa.
Végigvezettem a vizsgaútvonalat, egy szót nem szólt. Végül morcosan firkált 5 percig a papiron, és átnyújtotta: 7 hibapont. Ezek közül volt olyan, hogy 40-es táblánál 35-el mentem, 22 centire álltam meg a járdaszegélytől, és egyéb, brutális hibák.
Átmentem, ünneplés.

3 héttel később fater felvetette, hogy menjünk le a balcsira, meg kell nézni a főnök nyaralóját, mert beázik tán, közben meg nagyot pancsolnánk. Csomagok beeee, ablakot leee, irány. Apa vezethetek? Perszefiam.
Apám mellettem, Anyám, Öcsém mögöttem, 100 kiló csomag, 2.3-as benzin sierra (céges). Hasit mint dög. Bajai út, szépen, kényelmesen, ahogy tanitották. Nincs nagy forgalom, Apám okít: mehetsz gyorsabban is, ha biztonságosnak érzed. Én ne? 100! 110! Kanyar, lassit. Gyorsit. Háhááá.
Újabb okitás: az a jó sofőr, aki fékezés nélkül korrigálja az apróbb akadályokat. Kanyar előtt időben elveszem a lábam, előzéskor kellő segességválasztás, stb, nem kell mindig féket nyomni. Defenziv vezetés.

Míg élek, nem felejtem el : Tázlár. Libatelep. A távolban előttem feltünik egy traktor, húz valami kisebb utánfutót. Közelitem 100-al, de lehet, hogy több is volt. Lesek ki, nem jön semmi, de mintha kanyar lenne a távolban. Traktor már jó 500 méterre, ekkor jó távol feltünik 2 fényszóró. Dilemma. Előzzek? Ne előzzek? Traktor közelit. Kimegyek, szemközti sávban előzni kezdek. Traktor 200 méterre. Fényszórók közelednek, de milyen messze lehetnek? Jajj! Fék be, vissza a traktor mögé, 40 méter féknyom, utánfutót feltolom a traktorra. Motorháztetö rongy, hütö el, kár : 500ezer ft.
Fél perc múlva a szembejövö fényszóró is odaér.

Mit mértem fel rosszul? Két dolgot is:
- a szembejövő sebességét
- a traktor sebességét.
Hisz az átkozott mezőgazdasági vontató 5 km/h-val ment, egy szemvillanás alatt leelőztem volna, igy meg mint falba, belerongyoltam.
Balatoni út fuccs, félmilla fuccs. De. Ettől a pillanattól kezdve én úgy vezettem, ahogy azt tanitják, mint a kisangyal. Mindent szabályosan betartottam, előzni csak akkor, ha Pestig elláttam az 5ösön, ott is elsőbbséget adtam, ahol nem kellett volna, stb.
Lekopogom, nem is volt azóta komoly esetem, pedig ennek 13 éve. (volt azóta egy szabálytalanul parkoló autóba tolatásom - tényleg nem láttam a kisbuszból - és egy vizes úton vészfékezőbe belecsúszásom, koccanás)
Milyen árat fizettem a "komolyságért" ? Relativ. 500ezer ft sok pénz volt akkor is, most is. Egy elmaradt családi nyaralás meg megfizethetetlen. De nem került emberi életbe, sem a sajátomba, sem máséba.
Bár elmondhatnám, átadhatnám annak a 3 másodpercnek az élményét, mikor csúsztam padlófékkel a traktor felé. A fém nyikorgását, a tompa puffanást, a kifolyó hütöviz szagát. Apám kétségbeesett pillantását, hogy neme bajunk lett, a ki nem mondott szemrehányást, hogy kárt okoztam - de azóta se szólt erről egy szót sem.
Ha ezt minden friss jogsis bátor legénynek átadhatnám, talán nem lenne olyan ólmos a lábuk, ha legközelebb autóba ülnek.

PG00 2008.08.27. 04:56:20

Jövő nyáron terveztem letenni a jogsit, ezt a történetet pedig megjegyzem, köszi. :)
süti beállítások módosítása